NohidingPublish

Fatta eld - en brinnande fortsättning

Kategori: Recensioner

De som trodde att allt skulle bli frid och fröjd efter slutet av Hungerspelen får snabbt tänka om. I fortsättningen Fatta Eld av Suzanne Collins ställs den verklighet de lever i på ända och de spelregler livet i Panem en gång haft skrivs om.

Ingen går säker och allt är en risk. Revolten ligger och vibrerar under ytan efter att Katniss och Peeta trotsade regimen i slutet av Hungerspelen. Den blodtörstande presidenten kräver att Katniss och Peeta ska visa deras starka kärlek och motbevisa att deras agerande inte hade något med en revolt att göra, utan enbart sann kärlek.

Lika som i Hungerspelen beskriver Suzanne Collins miljön med bravur och det är få saker som en läsare saknar. Hennes litterella förmåga att berätta historien ifrån Katniss perspektiv är enastående och känslan av att få följa med i hennes innersta tankar och resonemang värdesätts som läsare. I början av boken var det däremot något som saknades, mitt problem har varit att sätta fingret på exakt vad det var. Nu i efterhand tror jag det var gestaltandet av äkta känslor som saknades och jag hoppas innerligt att det finns mer av den varan i den sista delen : Revolt.

 

"Är jag så gott som död?

Jag kan verkligen inte säga emot.

Faktum är att det är en kamp att tänka rationellt"  - Katniss Everdeen.

 

Kommer de lyckas och kommer historien få ett lyckligt slut? 

Det är med spänning jag ser fram emot fortsättningen.

 

Betyg 8/10  

 

                                                                                                                                         Nohiding Publish 

                                                                                                                                          - Emelie Kempe

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: